Aile Paneli Serisi II – Görme Kaybı

03 Aralık 2024 Salı



Aile Paneli Serisi II – Görme Kaybı

Engelsiz Üniversite Birimi olarak, Özel Eğitim Bölümü ve Engelsiz Yaşam Topluluğu ile birlikte düzenlediğimiz “Aile Paneli Serisi” etkinlikleri, engellilik konusundaki toplumsal algıyı dönüştürme yolunda önemli bir adım atmaya devam ediyor.
Bu serinin ikinci oturumunda, görme kayıplı bireylerin ve ailelerinin yaşadığı deneyimlere odaklandık. Etkinlik, engelliliği yalnızca bir farkındalık veya yardım konusu olarak değil, bireylerin hakları ve toplumsal eşitlik perspektifinde ele alma amacımızın altını bir kez daha çizdi. Panelde, bireylerin kendi deneyimlerini doğrudan topluma aktarmalarına olanak tanıyan bu platformun, hak temelli bir bakış açısının yaygınlaşması için güçlü bir araç olduğuna inanıyoruz.
Etkinliğin moderatörlüğünü Engelsiz Üniversite Birimi Koordinatör Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim Çakır üstlendi. Panelde, görme kaybı ile farklı deneyimleri olan Emin Şahin, Fatma Şahin ve Semanur Özdemir yer aldı. Eğitimden toplumsal hayata, çevresel engellerden bağımsız yaşama kadar geniş bir yelpazede engellilik deneyimlerini paylaştılar. Ayrıca etkinliğimize Giresun Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü, Giresun Belediyesi Meclisi temsilcileri ve bölgedeki sivil toplum kuruluşlarından katılım sağlanması, engellilik konusunun bireysel bir mesele değil, toplumsal bir sorumluluk olduğunun bir göstergesi olarak büyük önem taşıdı.

Eğitim ve Erişim: Zorluklar ve Çözüm Önerileri
Fatma Şahin, lise eğitimine başlarken okul müdüründen duyduğu “Sen okumasan da olur.” şeklindeki ayrımcı yaklaşımı paylaşarak, engelli bireylerin eğitim sürecindeki önyargılarla mücadelesine dikkat çekti. Semanur Özdemir ise bireyselleştirilmiş eğitim planlarının (BEP) engelli bireylerin eğitimi için sağladığı büyük avantajları vurguladı.
Emin Şahin, engelli bireylerin “acıların çocukları” olarak anılmasından duyduğu rahatsızlığı dile getirerek, “Biz yalnızca zorlukları aşan değil, aynı zamanda başarılı bireyleriz.” dedi. Teknolojinin eğitimde erişilebilirliği artırdığına işaret eden Şahin, sesli kitaplar gibi uygulamaların önemine değindi.

Çevresel Engeller ve Toplumsal Yaşama Dahil Olma
Panelde çevresel engellerin bireylerin günlük yaşamlarını ne denli zorlaştırdığı da ele alındı. Emin Şahin, Türkiye’de yalnızca görme engelliler için değil, tüm engelli bireyler için şehir hayatının zorluklarla dolu olduğunu belirtti. Fatma Şahin ile birlikte, yaşam alanlarında eşyaların yerinin değiştirilmeme alışkanlığının, bağımsız yaşam için bir gereklilik olduğunu ifade ettiler. Ayrıca, hayatın müşterek bir sorumluluk olduğu ve bireysel bağımsızlığın desteklenmesi gerektiği vurgulandı.

Geleceğin Öğretmenlerine Çağrı
Katılımcılar, geleceğin özel eğitim öğretmenlerine seslenerek, çocuklara inanmaları ve onları her daim desteklemeleri gerektiğini belirtti. Emin Şahin, “Çocuklara şans verin, pes etmelerine izin vermeyin,” derken, Semanur Özdemir ise eğitimin bireyin yaşamını nasıl dönüştürdüğünü vurgulayarak, öğretmen adaylarını umutlarını kaybetmemeye ve her zaman dinlemeye teşvik etti.

Panelden Çıkan Ortak Mesaj: Engellilikte Hak Temelli Yaklaşım Şart
Panelin kapanış konuşmasını yapan Özel Eğitim Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Yasemin Ertuğrul, Türkiye’de engellilik konusundaki eksiklere değinerek, farkındalığın ötesine geçilmesi gerektiğini vurguladı. Engelli bireylerin toplumun tam ve eşit bireyleri olarak desteklenmesinin önemini dile getiren Ertuğrul, hak temelli yaklaşımların ve kapsayıcı uygulamaların yaygınlaştırılmasının gerekliliğini bir kez daha altını çizdi.

Teşekkür ve Geleceğe Dair Umut
Engelsiz Üniversite Birimi olarak, bu panelin yalnızca bir etkinlik değil, engelli bireylerin toplumsal eşitlik ve haklarının savunulması adına önemli bir adım olduğunu düşünüyoruz. Katılım sağlayan tüm kurum temsilcilerine, sivil toplum kuruluşlarına, konuşmacılarımıza ve izleyicilerimize içten teşekkürlerimizi sunarız. Engelliliği bir farkındalık meselesinin ötesinde, hak temelli bir toplumsal sorumluluk olarak görerek çalışmalarımıza devam edeceğiz.

Hızlı Erişim